بررسی صنعت موسیقی ایران

۱۵۹ بازديد


صنعت موسیقی ایران با تاریخ غنی خود یکی از ارکان موسیقی خاورمیانه و جهان است که بر اساس سنت های سنتی ایرانیان و نمایانگر سنت ها و فرهنگ های متنوع ایران است. موسیقی ایرانی تحت تأثیر اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایرانی از جمله اسلام، مسیحیت، زرتشتی، یونانی‌ها و سلطنتی بوده و به نوعی از آنها بهره برده است.

آهنگسازی موسیقی ایرانی بسیار متنوع و با سیستم های مختلف است و هر کدام نت ها، الگوهای موسیقی و احساسات خاص خود را دارند. در میان انواع مختلف موسیقی، موسیقی مقامی بیشترین ارزش و اهمیت را در ایران دارد و به عنوان مفهوم اصلی موسیقی ایرانی شناخته می شود.

انواع آلات موسیقی ایرانی

سازهای مورد استفاده در موسیقی ایرانی متنوع بوده و هر کدام کاربرد خاصی در انواع صنعت موسیقی دارند. در هر آهنگ جدید با توجه به سبک خود از سازهای خاصی استفاده می کنند. از جمله سازهای مورد استفاده در موسیقی ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیم

قدیمی ترین ساز ایران تار است که در موسیقی و موسیقی ایرانی مهم ترین ساز به شمار می رود و شاه ایران را تار نامیدند. صدای آسفالت در موسیقی ایرانی بر احساسات مختلف انسان از غم تا شادی تأثیر می گذارد.

سنتور

یکی از سازهای سنتی و قدیمی موسیقی ایرانی است که دارای 70 سیم است. این صدا برای شنونده اشتیاق و شادی به ارمغان می آورد.

نی

قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ساز محلی ایران، نی است که در انواع مختلف و بیشتر از چوب با سوراخ‌هایی روی آن ساخته می‌شود تا نوازنده بتواند ریتم‌های متفاوتی بیافریند.

برو

سیم هایی که شما دارید سه سیم هستند و با دست نواخته می شوند. سه تار صدایی لطیف و کم صدا دارد و امروزه در موسیقی سنتی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت

نوعی ساز با دست است که مانند توپ با دست ساخته می شود و روی آن حلقه ای فلزی تزیین می شود که با نواختن آن صدای خاصی به صدای طناب می دهد.

تاریخ موسیقی ایرانی

تاریخ و قدمت موسیقی ایران به هزاره‌های قبل از میلاد می‌رسد و فرهنگ‌های باستانی مانند ایلامی‌ها، مادها و آشوری‌ها نقش زیادی در صنعت موسیقی ما داشتند. در دوره هخامنشیان موسیقی ایرانی با سه تار عود، ساز و تنبور اجرا می‌شد، اما دوران طلایی موسیقی ایرانی به دوره ساسانی یعنی 224 تا 651 برمی‌گردد. در این دوره پس از میلاد، موسیقی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ ایرانی بود و برای تعلیم و تربیت شاهزادگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. سازهای مورد استفاده در موسیقی عهد ساسانیان نی، تنبور و سه تار بود که در مراسم مذهبی و سیاسی نواخته می شد.

در دوره اسلامی، ترویج و توسعه موسیقی در ایران ادامه یافت، اما این موسیقی ایرانی در این دوره تحت تأثیر اسلام و عربستان بود. سازهای تار، سنتور، تنبک و کمانچه در دوره اسلامی، به ویژه دوره صفویه و قاجاریه، رواج داشت و موسیقی ایرانی از تنوع بیشتری برخوردار شد. در عصر مدرن، ایران پیشرفت های زیادی در زمینه موسیقی داشته است، استفاده از آلات موسیقی سنتی و غربی و ترکیب هر دو با هم کمک زیادی به ترویج موسیقی ایرانی کرده است.

در حال حاضر صنعت موسیقی ایران شامل موسیقی کلاسیک، پاپ، راک، رپ و سبک‌های دیگر است که از این میان موسیقی کلاسیک با تاریخ کهن، الهام بخش هنرمندان جوان است. علاوه بر موسیقی کلاسیک، موسیقی پاپ و راک نیز بسیار پرطرفدار است و بیشترین دانلود آهنگ های جدید کاربران ایرانی از همین سبک ها است.

صنعت موسیقی در ایران

ژانرهای موسیقی در ایران

اگرچه موسیقی در ایران با چالش ها و محدودیت هایی همراه است، اما همچنان محبوب، ارزشمند و منحصر به فرد است. در ادامه به انواع سبک های موسیقی ایرانی اشاره می کنیم.

موسیقی سنتی

موسیقی فولکلور نوعی موسیقی است که قدمت آن به تاریخ ایران می رسد و قدیمی ترین سبک موسیقایی است که بر حسب افراد و فرقه ها دارای تفاوت و تنوع است و به آن موسیقی اصیل ایرانی نیز می گویند. آوازها، سازها و آلات موسیقی سنتی سال هاست که دست به دست و سینه به سینه شده اند و توانسته اند عشق بسیاری را حفظ کنند و با سادگی و سرگرمی خود طرفداران خود را از دست ندهند. بیشتر جوانان برای درک عمق زیبایی و زیبایی موسیقی ایرانی به دنبال آهنگ های سنتی و قدیمی با مفهوم و مضمون بالا هستند.

موسیقی پاپ

موسیقی پاپ ایرانی نوعی از موسیقی پرطرفدار است که در دوران قاجار رواج یافت و از اندیشه ها و استعدادهای معاصر بهره می برد.

موسیقی راک

راک سبکی از موسیقی است که با گیتار الکتریک و ریتم های تند نواخته می شود و این سبک به دلیل اینکه با انرژی و اشتیاق خاصی نواخته می شود در سراسر جهان در بین جوانان رواج دارد.

موزیک رپ

رپ سبکی از موسیقی هیپ هاپ است که با وزن و لهجه های سنگین ارائه می شود و اغلب به اخبار و مشکلات و مسائل سیاسی، اجتماعی و شخصی در اشعار آهنگ های رپ اشاره می کند.

دانلود موزیک

در ایران، شما می توانید به صورت رایگان آهنگ های جدید را از سایت های محبوب ایرانی مانند نکس وان موزیک دانلود کنید و به آهنگ های جدید ایرانی دسترسی داشته باشید. اما مثل موسیقی خارجی یا مردم خارج از ایران نیست. با توجه به قوانین سختگیرانه دانلود موسیقی در کشورهای خارجی؛ Spotify برای بررسی موسیقی جدید. اپل موزیک شما باید از خدمات موسیقی آنلاین مانند Deezer یا Tidal استفاده کنید. این خدمات به شما امکان گوش دادن به موسیقی جدید را می دهد. می‌توانید آن‌ها را به لیست پخش خود اضافه کنید، آن‌ها را دانلود کنید و وقتی اینترنت ندارید به آن‌ها گوش دهید. همچنین می توانید از وب سایت های رسمی موسیقی مانند بیلبورد یا رولینگ استون برای دسترسی و دانلود آهنگ های جدید استفاده کنید. برای دانلود آهنگ خارجی به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.