8 دلیل برای توقف فکر کردن درباره آکواریوم اصفهان

۷۱۷ بازديد

 

گنبد این کلیسا از لحاظ ارتفاع بین دوازده کلیسای موجود در این محله، بلندترین محسوب می شود به گونه ای که به راحتی از فواصل دور نمایان است. ارتفاع غرفههای میانی با کاشیکاریهای مختلف نسبت به دیگر غرفهها بیشتر است. این هتل با چیدمان مدرن و امکانات به روز و همچنین نزدیک بودن آن به عمدهترین نقاط توریستی و تاریخی شهر، از جمله کاخهای سنتی، سی و سه پل، پل خواجو، میدان نقش جهان و مسجد چهار باغ باعث جذابیت و جلب رضایت بیشتر مهمانان گردیده است. نورپردازی اختصاصی مجموعه کمکی به ارائه بهتر و پوشش کاستی ها و برجسته کردن جذابیت بصری بنا نمیکند. خیابان دیگری نیز در نزدیکی این خیابان ها وجود دارد که البته در امتداد این مجموعه نبوده و خیابان چهارباغ خواجو نام دارد. همانند بنای چهلستون، باغ آن نیز دستخوش تغییراتی بوده است که ازمهمترین آنها می توان به احداث خیابان سپه بر سمت شمالی باغ ، و تغییر ورودی باغ از ضلع شرقی به ضلع شمالی و ایجاد جلوخان نیمدایره شکل امروزی از دوره پهلوی اشاره نمود. باشکوه ترین لحظه بازدید از کلیسای وانک، موقع سال تحویل میلادی یا همان کریسمس است. متأسفانه پایه های این پل در حال تخریب است و در اثر استفاده نادرست بخش هایی از آن آسیب دیده است.

در میدان نقش جهان میتوانید از کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و سردر قیصریه دیدن کنید که از جاذبههای پرطرفدار اصفهان هستند.باغ گل های اصفهان: این باغ گل جاذبهای متفاوت در اصفهان است که بهلطف حال و هوای دلپذیری که دارد، فرصت آشنایی با گلها و گیاهان و لذتبردن از آنها را برایتان فراهم میکند.سی و سه پل: سی و سه پل از جاذبههای شاخص و تاریخی اصفهان و جزو مشهورترین تفرجگاههای مردم شهر به حساب میآید. دوره ساخت این مسجد به سلجوقیه باز می گردد که با معماری چهار ایوانی ساخته اند. در دوره صفویه در دو طرف خیابان مسیرهای ویژهای برای سوارهها در نظر گرفته شده بود و دو ردیف درخت چنار در دو سمت کاشته شده بود. برای دسترسی به محله جلفای اصفهان باید به خیابان حکیم نظامی بروید، البته این محله از خیابان نظر و خیابان توحید نیز دسترسی دارد. محله جلفای اصفهان دارای کلیساهای بسیار زیبا و قدیمی می باشد که یکی از آنها کلیسای بیت الحم است و در نزدیکی کلیسای مریم مقدس قرار دارد. کلیسای بیتاللحم که یکی از کلیساهای بزرگ اصفهان محسوب میشود، در شمال دو کلیسای معروف اصفهان، یعنی هاکوپ و کلیسای مریم مقدس ساخته شده است. اگر تا قبل از خواندن این مقاله تعجب می کردید که چرا به اصفهان، نصف جهان می گویند یا چرا چند هفته مانده به عید تمامی هتل های اصفهان به تکمیل ظرفیت رزرو رسیده اند، کاملا متوجه چرایی آن خواهید شد. اگر به اصفهان سفر کردید، بازدید از کلیسای بیتاللحم را نیز از دست ندهید. از مهمترین این محصولات میتوان به میوههای هستهدار، دانهدار، بادام، گردو، پسته، خرما و …

این ماهیان، مرداب‭ ‬های نزدیک سواحل را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می کنند و از آنجا که معمولا در کف دریا به دنبال غذا هستند، به راحتی دیده نمی شوند. اگر دوست دارید در این محله تاریخی اقامت داشته باشید و با فرصت کافی به دیدن گوشه به گوشه این نقطه از شهر بروید، پیشنهاد میکنیم اقامت در هتل جلفا را که در چند قدمی کلیسای وانک قرار دارد، انتخاب کنید. اگر از سی و سه پل به سمت شرق بروید به راحتی پل خواجو را خواهید یافت. شاید خیلی از افراد ندانند اما در زمانهای قدیم کاروانها و سپس خودروها از روی پل رد میشدند. زرتشتیان از قدیم مردگان خود را بعد از انجام دادن یک سری رسوم و برگزاری مراسم ها درون این دخمه ها میگذاشتند. مسجد جامع میبد مجموعه ای از بناهای مذهبی است که در میدان مرکزی شارستان قدیم میبد ساخته شده است و شریان های اصلی شهر که در واقع چهار راسته منشعب از چهار دروازه قدیم شهربوده است در محل مسجد جامع با هم تلاقی داشتند. در سال 862 اقدامات ساختمانی عمده ای در زمان امیر نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی در مجموعه قدیمی مسجد رخ می دهد و چهره مسجد را کاملاً دگرگون می سازد وی همچنین القاب پادشاه زمان میرزا جهانشاه قره قویونلو به خط مولانا شمس الدین محمد شاه حکیم به کاشی تراشیده و در سردر مسجد نصب می نماید.

در آن زمان این کلیسا هاکوب یا یعقوب نام داشت که تا ۵۰ سال به همین صورت مورد استفاده روحانیون و مرکزی برای آموزش کشیش ها بوده است. امکانات رفاهی این اتاق ها هم فوق العاده است. ضمنا بد نیست بدانید که به آن پل شاهی، بابا رکن الدین و حسن آباد هم می گویند. اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی اصفهان هستید که موقع غروب خورشید فضای قدم زنی عالی با سوژه عکاسی حرفه ای به شما بدهد، پل خواجو را از دست ندهید. اگر هم خوششانس باشید، میتوانید لذت غذادادن به ماهیها را خودتان تجربه کنید. هم اکنون میدان نقش جهان به عنوان دومین میدان بزرگ دنیاست و از جاهای دیدنی بسیار پربازدید و محبوب بین گردشگران به حساب می آید. تصور اینکه این بنای تاریخی میزبان پادشاهان مختلف بوده و اکنون اینگونه به دست ما رسیده است هیجان زیادی دارد. البته این کتابخانه در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی وقف آستان قدس رضوی گردید و الان زیر نظر تولیت قدس رضوی است. نکتهای که درباره این کتابخانه لازم است بدانید، این است که دسترسی به کتب این کتابخانه تنها برای ارامنه اصفهان و ارامنه ساکن در سایر نقاط ایران میسر بوده و برای غیر ارامنه تابع شرایط خاص و معرفینامه است. وی در ادامه گفت:شورای اسلامی شهر یزد در دوره های سوم و چهارم با توجه به اهمیت بافت تاریخی شهر، مبالغ قابلتوجهی از بودجه شهرداری در جهت بهبود شرایط بافت تاریخی هزینه کرده است. در دوران آل مظفر، آق قویونلو و صفوی نیز برخی کتیبهها به این قسمت اضافه شد و بنای ضلع جنوبی نیز مورد تغییر قرار گرفت از مهم ترین کتیبه های این بخش می توان به کتیبهٔ شاه طهماسب مبنی بر بخشش مالیات و توبهنامهٔ وی، کتیبهٔ شاه اسماعیل جهت صدور حواله به نام افراد اصفهان، کتیبهٔ سنگفرش و کتبیهٔ آب مباح مسجد اشاره کرد.

↑ «طراحی شگفتانگیز قبله در مسجد امام اصفهان». ↑ عالم آرای عباسی. مسجد باشکوهی در اصفهان وجود دارد که با نامهای مسجد شاه Shah Mosque، مسجد امام، مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی شناخته میشود. چهارباغ عباسی کجاست؟ راز دلربایی اولین خیابان اصفهان! این مسجد بسیار زیبا در منطقه چهارباغ اصفهان است و به دلیل زیبایی بیش از حد به موزه هنری هم شهرت دارد. بد نیست بدانید که شیخ لطف الله فقیه و دانشمند لبنانی و پدر زن شاه عباس بود که برای برگزاری کلاس های او، این مسجد را ساختند. اگر قصد بازدید از هشت بهشت را دارید باید بدانید که بسیاری مواقع به دلیل مرمت اجازهی ورود به این کاخ وجود ندارد اما با این حال بازهم باغ هشت بهشت و تماشای بنا از بیرون ارزش بازدید را دارد. جاهای دیدنی اصفهان به حدی گسترده هستند که اگر بخواهید به اصفهان سفر کنید و همه جاهای گردشگری و تفریحی آن را تجربه کنید، یک هفته مسافرت هم کم است. نکته جالب برای بازدید مسجد امام اصفهان این است که اگر در مرکز آن بایستید و صحبت کنید، اکو صدای شما در کل صحن به گوش خواهد رسید. اگر میخواهید در رستورانی با دکوراسیون و فضای سنتی و آینهکاریها و شمسههای رنگارنگ، غذایی لذیذ نوش جان کنید، به رستوران شهرزاد در ابتدای خیابان عباسآباد بروید. از این رو نام این خیابان در کتابهای تاریخی نوشته شده توسط نویسندگان جهانگرد نیز به چشم می خورد.

مضامین نقاشی ها درباره داستان های عهد عتیق و جدید کتاب مقدس است و از آفرینش حضرت آدم و حوا تا داستان زندگی برخی پیامبران و مخصوصا حضرت عیسی (ع) و حضرت مریم (س) را در بر می گیرد. باغ جذاب دولت آباد یزد مساحتی بالغ بر 4.6 هکتار دارد که در نوع خود یکی از بزرگ ترین باغ ها در ایران محسوب می شود. مجموعه آکواریوم اصفهان یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین اماکن شهر اصفهان به شمار می رود و همچنین با سرمایه گذاری شرکت اقیانوس آکواریوم کشور ترکیه و شهرداری اصفهان احداث شده است. بازار قدیمی یزد یکی از جاهای دیدنی یزد است که در دوران پهلوی به خاطر خیابانکشیهای یزد، به دو قسمت تقسیم شد و حتی بخشی از بازار با این عملیات تخریب شد و از بین رفت. عملیات باستانشناسی بعد از آنکه قسمتهای زیادی از چهارباغ را نونوار کرد، در بخش باقیمانده محور میانی، از سر گرفته شد. در محراب گنبد کلیسا بیت الحم اصفهان دوازده تصویر زیبا که از جمله ی آنها میتوان به تصویر بهشت اشاره کرد، قرار دارد. این کلیسا در 2 طبقه و با آجر و خشت ساخته شده و پلان آن مستطیل شکل است و تالاری با گنبدی بلند به قطر 11 متر و ارتفاع 25 متر از سطح زمین دارد. اگر می خواهید عظمت این بنا را درک کنید باید بگوییم که ارتفاع گنبد از سطح زمین ۲۵ و قطر آن ۱۱ متر است. اگر خواستید طلاهای معروف یزد را ببینید، راهش رفتن به بازار زرگریست. سر در قیصریه که درب اصلی بازار محسوب می شود، با نقاشیها و کاشیکاریهای شگفتانگیزش جلوهای زیبا به بازار بخشیده است.

پلان کلیسای بیتاللحم از نوع تالارهای گنبددار مستطیل شکل است که در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و دارای گنبدی دوجداره با هشت نورگیر در قسمت پایین گنبد است. جلفا نامی است که از محله قدیمیتر جلفای آذربایجان، مامن اصلی ارامنه ایران گرفته شده و به همین جهت نام آن در اصفهان، جلفای نو است. در منطقه جلفای اصفهان نزدیک به 150 کلیسا وجود دارد. اطراف این منطقه ،همچنین پراز امکانات فراوان دیگری است که اگرنیاز به قهوه ای تازه، لباسی نو، خرید کتاب جدید، تنفس هوایی تازه احساس شود، همه به راحتی دردسترس ساکنین و گردشگران جلفا میباشد . امروزه این منطقه اصیل در شهر اصفهان را با نام «محله جلفای نو» میشناسند و گردشگران و مسافران در زمان سفر به اصفهان از کلیسای وانک بهعنوان یکی از برجستهترین بناهای تاریخی این شهر بازدید میکنند. پایتخت و مقر حکومت ایران در زمان شاه عباس اول در عصر صفوی از تبریز به اصفهان انتقال داده شد. کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای نسبتاً بزرگ اصفهان است که در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوران صفوی، بنا شده و مدفن وی و چند تن از اعضای خانوادهاش نیز در حیاط کلیسا قرار دارد. کلیسای بیتاللحم در دوره شاه عباس صفوی و در سال ۱۳۰۶ هجری قمری، توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان، بازرگان معروف دوره صفوی، بنا شد و مدفن وی و چند تن از اعضای خانوادهاش در حیاط کلیسا قرار دارد. کلیسای بیتاللحم در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوره صفوی، بنا شده و مدفن وی و چند تن از اعضای خانوادهاش در حیاط کلیسا قرار دارد.

اگر از ما می شنوید برای بازدید سی و پل، بهترین زمان شب است که نورپردازی بسیار زیبایی دارد و کافی شاپ های روباز اطراف آن بسیار رمانتیک است. اگر به منار جنبان بروید راهنمایان این مکان تمامی بخشها و چگونگی معماری آن را برایتان توضیح میدهند و با جنباندن یکی از منارها به شما نشان میدهند که چطور با یک تکان کوچک تمامی بخشهای بنا به لرزه در میآید و فرو نمیریزد. یوتراوز بازدید از کلیسای وانک را برایتان راحت میکند! از این رو، علاوه بر دوستداران معماری خانه های تاریخی، علاقمندان به کافه گردی هم مهمان خوبی برای خانه دهدشتی اصفهان هستند. لازم به ذکر است که این تونل آکواریومی، به عنوان یک جاذبه گردشگری پر طرفدار، علاوه بر پدید آوردن فضایی شگفت انگیز برای لذت بردن از تماشای رمز و رازهای اعماق اقیانوس، با در اختیار گذاشتن امکاناتی مانند استودیو عکاسی برای ثبت خاطرات زیبای این آکواریوم، کافی شاپ و فروشگاه هدایایی با متنوع ترین محصولات، یک روز فراموش نشدنی را برای مسافران و بازدیدکنندگان از این تونل خیره کننده می سازد. در محاسبه نمای ساختمان از دیدگاه میدان، رابطه دید میان بلندترین بخشهای مسجد - یعنی ایوان سر در ورودی و گنبد ایوان مقابل قبله - توسط منارههایی که جفت اول آن با ارتفاع کمتر، گویی انعکاس جفت دوم است، چنان برقرار شده که از دیدگاه میدان نهتنها احجام درونی ساختمان مشخص شده، بلکه ژرفانمایی استثنایی نیز پدید آورده است. برخی معتقد هستند که زیبایی این مسجد در بین مساجد ایران کمنظیر است و آن را به عنوان مساجد زیبای ایران میشناسند.

این مکان در جنوب خمینی شهر اصفهان قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید کمی از مرکز شهر فاصله بگیرید. این قصر بسیار وسیع است و مساحتش به چیزی در حدود 67000 متر مربع میرسد بنابراین حدود 2 تا 3 ساعت برای بازدید از آن زمان در نظر بگیرید. تاریخچه این برج به زمان قاجار برمیگردد و تزئیناتی مانند کاشیکاریهای زیبا و منقوش به آیات قرآن دارد. میدان وقت الساعت در دوران قاجار ساخته شده، و به کار بردن گونه های خاصی از معماری مانند: تزئینات آجری، کاشی کاری مزین به آیات قرآن، قوس و طاق های کنگره ها در نوع خود بی نظیرند و شکوه ویژه ای را به برج بخشیده است. بیشتر نقاشی ها توسط کشیشان مجددا مرمت شده اند و گاهی طبق سلیقه خودشان تغییراتی در آن ها داده اند. بیشتر بازار البته طلافروشی بود. میتوانید بعد از رزرو هتل اصفهان در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا شما را بیشتر با این محله تاریخی و جاهای دیدنی آن آشنا کنیم. کلیسای وانک را باید زیباترین کلیسای محله جلفا نامید که در بین ارامنه به کلیسای جامع نیز شهرت دارد. زیباترین نقاشی کلیسای بیتاللحم نیز مربوط به تصویر بهشت است که در قسمت چپ آن، تصویر خواجه پطرس با نمایی از تاج بر سر نقاشی شده است. از مشهورترین کلیساهای این محله میتوان به کلیسای وانک اشاره کرد که ما بین خیابان حکیم نظامی و خیابان توحید واقع شده است و زیبایی بی حد و حصر آن، گردشگران مشتاق تور اصفهان و سایر میهمانان این شهر را سوی خود جذب میکند. جایی در هیاهوی بازار پررونق و زیبای خیابان نظر، که قطعا پاساژها و مغازه های شیک و زیبایش به یکی از مراکز خرید مهم چه برای اصفهانیها و گردشگران و چه حتی برای دانشجویان ساکن اصفهان و در کل جوانترها تبدیل شده و به نوعی پاتوق گشت زنی جوانترهای اصفهان هم هست، محلهای قدیمی با تاریخی کهن و نامی مهم قرار گرفته است.

این محله، به خصوص حوالی میدان جلفا، امروزه نیز پر از کافههای دنج و خوشنشین است که هم پاتوقی برای جوانان به شمار میآید و هم سبب شده هویت معماری محله دست نخورده باقی بماند. این عبادتگاه یادگار پادشاهان صفوی است و از مهمترین بناهای اسلامی موجود در ایران به شمار میآید. به دستور شاه در سال 1606 جلفای نو تأسیس شد و تمامی جمعیت ارمنی جلفا آذربایجان، وان، قارص و چند شهر و روستای دیگر که تحت حاکمیت ایران بود به آنجا منتقل شدند، پس از مدتی مردم، تجار و صنعتگران ارامنه خارجی به دلیل برخورداری از آزادی مذهبی و خوش رفتاری شاه عباس در جلفا ساکن شدند که در حوزه اقتصادی (به ویژه در تجارت ابریشم) دستاوردی بزرگ را برای سلسله صفوی به ارمغان آورد. خواجه پطرس ولیجانیان که از تجار ثروتمند و معروف جلفای اصفهان بود، سازنده بنا به شمار میرود. کلیسای بیت اللحم (Bethlehem Church) یکی از قدیمیترین کلیساهای اصفهان به شمار میرود که در نزدیکی کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان قرار دارد و همچون دیگر کلیساهای این شهر، قدمتش به دوران صفویه میرسد. نگارنامه و راهنمای کلیسای بیت لحم جلفای اصفهان. جلفای نو اصفهان نمادی از تساهل و مدارای شاه عباس با دیگر مذاهب است که در عهد صفوی و به ویژه دوره شاه اسماعیل کمرنگ شده بود. دیوارهای داخلی کلیسا با گچ پوشانده شدهاند و روی تمامی آنها نقاشیهایی با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس نقش بسته است. همانطور که گفتیم باغ دولتآباد با ویژگیهای زیبایی که دارد، سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی میباشد. بد نیست بدانید که جلفا، نامش را از نام شهر کهن جوغا در کناره رود ارس گرفته است.

جالب است بدانید که در این مسجد هیچ منارهای دیده نمیشود و این موضوع را میتوان به اختلاف شیعه و سنی در تعداد منارهها مرتب دانست تا مسجد امیر چخماق مکان برای اتحاد شیعه و سنی باشد. از قسمت تراس بزرگ عمارت می توانید دید بسیار خوبی به کل میدان نقش جهان، مسجد امام و شیخ لطف الله پیدا کنید. این کلیسا تا به امروز باقیمانده و به خوبی از آن مراقبت شده است. این ستون ها در آن زمان پوشیده از آئینه بوده و سقفی با صفحات بزرگ که با نقاشی ها و آلت های چوبی تزیین شده بودند بر فراز آن قرار گرفته است. در زمان شاه عباس ارتباط میان فرهنگ های مختلف در جهان ایرانی گسترش بسیاری یافت و شاه عباس هم برای آنکه رونق اصفهان را افزایش دهد به ادیان و فرهنگ های گوناگون اجازه می داد تا آزادانه به فعالیت های دینی خود بپردازند. اغلب گردشگرانی که برای تماشای بناهای تاریخی یا فرهنگ ایرانی به کشورمان سفر میکنند، ابتدا به اصفهان میروند. شهر ثبت جهانی شده یزد در کنار دو استان فارس و اصفهان، مثلث طلایی گردشگری ایران را شکل دادهاند و مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی میباشند؛ بهگونهای که استان یزد هرساله در برخی از فصول سال، اغلب میزبان گردشگرانی تقریباً دو برابر جمعیت ساکنان شهر است. یکی از زیباترین گنبدها بی شک گنبد طلای این کلیسا است که در کنار پنجره های تزئین شده و نگاره ها خلق این بنای باشکوه را رقم زده است. طاقچه های گچ اندودی در مقابل این روزنه ها قرار دارند که با تابیدن نور به آنها نمایی زیبا به وجود می آورند. سطح زیرین ترک بندیهای گنبد نیز با نقوش گیاهی گچ کاری شده است . سطح درونی گنبد مانند اکثر گنبدهای اصفهان با طرح های اسلیمی و ختایی تزئین شده است و دیوارهای تالار نیز با نقاشی مزین شده اند.

کلیسای بدخهم دارای گنبدی دو لایه است که تمامی سطح داخلی آن با آب طلا تزئین شده است. به علاوه دیوارهای داخلی نقاشی شده بنا که از روایتهای انجیل الهام گرفته شدهاند، چشم هر بینندهای را خیره میکند. برنامهای دردست تهیهاست که سازمان برنامه سالی لااقل هفتصدتن شمش مسی علاوه براحتیاجات ارتش باین وزارت تحویل نماید. علاوه بر این موارد، نقاشی های رنگ روغن، طلاکاری ها و تذهیب با مضامین و موضوعات مختلف بر روی دیوار، گنبد و طاق کلیسا تماشایی است. نقوش تزئیناتی کتیبه ها شناسایی و با استفاده از نرم افزار استخراج شده و به تحلیل مفاهیم نمادین آن ها پرداخته شده است. سقف و دیوارهای مسجد با کاشی معرق و کتیبه خط ثلث تزیین کرده اند که واقعا بی نظیر است. به جز شبستان گرم که محل عبادت آقایان میباشد، دیگر شبستانها بنا به ضرورت، محل برگزاری جلسات قرآن، آموزش، سخنرانی و وعظ و تدریس علوم قرآنی و دینی و مراسم جشن و عزاداری و اعتکاف و نماز جماعت و مراسم دعای کمیل، دعای ندبه و دعای توسل است و ایوان مقصوره و ایوان متصل به دارالسیاده و صحن مسجد به طور دائم در تمام شبانهروز، محل اجرای نماز جماعت و سخنرانی و مراسم میباشد. مسجد جامع اصفهان چند ایوان، یک شبستان و دو گنبد دارد که در حال حاضر کاربرد آن فقط برای بازدید است.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره ماشین جهت سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.