اسیدشویی صنعتی چیست و چگونه انجام می شود؟

۸۶ بازديد


اسید شویی یک فرآیند تسطیح فلز است که ناخالصی هایی مانند لکه ها، آلاینده های معدنی، زنگ زدگی یا باقی مانده از سطح فلزات غیر آهنی، مس، فلزات گرانبها و آلیاژهای آلومینیوم را از بین می برد. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه با آبان شیمی پالایش همراه باشید.


پمپ اسید شویی چگونه انجام می شود؟

اسید شویی یکی از رایج ترین مشاغل در این صنعت است. این فرآیند در کارخانه‌های آبکاری کوچک، کارخانه‌های خودروسازی، کارخانه‌های فولاد و هر کارخانه دیگری که شامل استفاده از آبکاری فلزات اساسی باشد، انجام می‌شود. در واقع اسید شویی فلزات به فرآیندی گفته می شود که طی آن تمامی آلودگی ها، پوسته های اسیدی و زنگ های باقی مانده بر روی فلزات تولید شده با استفاده از مایع اسیدی به نام «اسید شوی» در حین فرآیند از بین می روند. حذف می شود و فلز برای استفاده در مراحل بعدی کاملاً خالص می شود. اسیدی که برای چیدن فلزات استفاده می شود معمولا اسید کلریدریک است. فولادهای با مقاومت بالا با اسیدهای قوی و در دو مرحله شستشو می شوند. در اینجا چند جایگزین ارائه می دهیم.

شستشوی اسیدی با غوطه وری در مخزن

شستشوی اسیدی با اسپری سطح.

اسید شویی (غوطه وری) هنگام استفاده از استخر و حمام اسید

این روش معمولاً در محل کارخانه سازنده یا توسط متخصص اسیدشویی انجام می شود.

در این روش ابتدا فلزات تولید شده را در اسید غوطه ور می کنند، سپس پس از مدت زمانی مشخص، فلزات را در آب خالص قرار می دهند تا اسید و ناخالصی های موجود در آن از فلز شسته شود. در این روش زمان ریخته گری و میزان اسید مصرفی بسیار مهم است. زیرا در صورت رعایت صحیح این عوامل کمترین خوردگی و بهترین نظافت را خواهیم داشت.

شستشوی اسید با استفاده از اسپری اسید

شستشوی اسیدپاشی را می توان در محل انجام داد، اما باید توسط متخصصان با استفاده از تجهیزات و روش های ایمن و دفع مناسب اسید انجام شود. در این روش یک مایع اسیدی روی سطح فلز مورد نظر پاشیده می شود و پس از گذشت مدت زمان معین و پاک شدن تمام ناخالصی ها، سطح فلز را با آب شستشو می دهند.

مزایای استفاده از جوهر نمک در اسیدشویی

واکنش نمک سریع است.

جوهر نمک در ایران بسیار ارزان است.

محتوای نمک تاثیر بسزایی در حل شدن اکسید آهن در فلز دارد و به سرعت آن را از بین می برد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.