اکوتوریسم چیست و چه فوایدی دارد؟

۵۵۱ بازديد


در مواجهه با این سوال که اکوتوریسم چیست، باید گفت که در حقیقت، اکوتوریسم شکلی از گردشگری است که شامل سفر مسئولانه به مناطق طبیعی آسیب‌پذیر، بکر و نسبتا بکر است. این فضاهای طبیعی اغلب برنامه هایی برای حفاظت از محیط زیست و رفاه مردم محلی دارند. به طور کلی، اکوتوریسم با هدف آشنایی مسافران با واقعیت های اجتماعی، اقتصادی، اقلیمی در سراسر جهان است. در ادامه این مقاله به معنای اکوتوریسم، انواع اکوتوریسم، تفاوت گردشگری و اکوتوریسم و ​​مزایای اکوتوریسم می پردازیم. به وبلاگ ما در بازسازی ویلابپیوندید. 

معنی تشعشع

اکوتوریسم گردشگری است که به دنبال به حداقل رساندن تأثیرات بر محیط زیست است، از نظر زیست محیطی سالم است و به دنبال جلوگیری از بسیاری از اثرات منفی توسعه گردشگری در مقیاس بزرگ در مناطق توسعه نیافته قبلی است.

طبق تعریف UNWTO، اکوتوریسم به گردشگری گفته می شود که دارای ویژگی های اکوتوریسم زیر باشد:

همه اشکال گردشگری مبتنی بر طبیعت که انگیزه اصلی گردشگران مشاهده و درک طبیعت و همچنین فرهنگ سنتی تنظیم کننده مناطق طبیعی است.

معمولا، اما نه به طور انحصاری، توسط اپراتورهای تور متخصص برای گروه های کوچک سازماندهی می شود. شرکای ارائه دهنده خدمات در مقاصد معمولاً مشاغل کوچک و محلی هستند.

اثرات منفی بر محیط طبیعی و اجتماعی-فرهنگی را به حداقل می رساند.

حفاظت از مناطق طبیعی مورد استفاده به عنوان جاذبه های اکوتوریسم.

ایجاد منافع اقتصادی برای جوامع، سازمان ها و مقاماتی که مناطق طبیعی را با اهداف حفاظتی مدیریت می کنند.

ایجاد فرصت های شغلی و درآمدی جایگزین برای جوامع محلی.

افزایش آگاهی در مورد حفاظت از ارزش های طبیعی و فرهنگی در بین مردم محلی و گردشگران.

فواید اکوتوریسم چیست؟

اقامتگاه بومگردی است که مسئولانه برای حفاظت از محیط زیست و حفظ رفاه مردم محلی انجام می شود. برخی از مزایای اکوتوریسم عبارتند از:

ایجاد آگاهی زیست محیطی

احترام به فرهنگ محلی

ارائه منافع اقتصادی مستقیم برای حفاظت

تامین منافع مالی و توانمندسازی مردم محلی

کاهش اثرات زیست محیطی خود گردشگری

مقرون به صرفه بودن و بدون اتلاف در قالبی شیک

فرهنگ محلی، گیاهان و جانوران از جاذبه های اصلی این منطقه هستند.

مزایای اقتصادی اکوتوریسم به نفع ساکنان محلی است

انواع اکوتوریسم

اقامتگاه های بوم گردی انواع و اقسام اقامتگاه ها را شامل می شود.

اقامتگاه های بوم گردی در واقع همان خانه هایی هستند که بومیان در آن زندگی می کنند و انواع اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

1. اکولوژی آب و هوا

اکولوژی اقلیمی به معنای بازدید از طبیعت و محیط زیست با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه است. مسافران سلایق و علایق متفاوتی دارند. برخی افراد دوست دارند در آب و هوای گرم و خشک سفر کنند.

بیابانگردی و کویرنشینی برای گروه هایی از مردم مفرح و هیجان انگیز است. در حالی که برخی آب و هوای سرد و کوهستانی را ترجیح می دهند، بنابراین می توانید آب و هوا را با توجه به ترجیحات خود انتخاب کنید.

2. گردشگری ساحلی

یکی از هیجان انگیزترین اکوتورها بوم گردی ساحلی است. این نوع تور شامل بازدید از مناطق بکر و دست نخورده ساحلی است. هدف از اکوتوریسم ساحلی حفاظت از محیط زیست و ساحل است. امروز کشور ما در نواحی ساحلی متحمل خسارات و صدمات زیادی شده است. گردشگران بدون آسیب رساندن به ساحل و دریا می توانند از زیبایی آن لذت ببرند.

3. اکوتوریسم جنگلی

گردشگری جنگلی یکی از انواع گردشگری است. بسیاری از گردشگران علاقه مند به بازدید از طبیعت و جنگل های زیبا و تمیز هستند. اما به یاد داشته باشید که جنگل های هر کشوری جزو سرمایه های ملی آن کشور هستند، پس در حفاظت از آنها کوشا باشید.

4. گردشگری کوهستان

امروزه اکوتوریسم کوهستانی یکی از محبوب ترین اکوتوریسم ها در جهان است. کوهنوردی یک ماجراجویی سرگرم کننده و هیجان انگیز است. در این نوع گردشگری، گردشگران با طبیعت ارتباط نزدیک برقرار می کنند.

لطفا توجه داشته باشید که در مقایسه با سایر انواع اکوتوریسم، اکوتوریسم در کوهستان نیاز به انرژی و سلامت فیزیکی زیادی دارد. زیرا ممکن است در مسیرهای طولانی و سخت کوهستانی با مشکلات و چالش های زیادی مواجه شوید.

5. اکوتوریسم آب معدنی و آب گرم

در سال های اخیر بسیاری از گردشگران علاقه زیادی به گردشگری آب معدنی و آب گرم نشان داده اند. یکی از مهم ترین اهداف این نوع اکوتوریسم درمان بسیاری از بیماری های پوستی، شناخت فرهنگ های جدید و شناخت مکان های باستانی و دست نخورده است.

6. اکوتوریسم روستایی و گردشگری کشاورزی

این نوع روستاها در واقع گروهی از مردم هستند که در حالی که گردشگران به زندگی و کشاورزی و یا پرورش حیوانات مشغول هستند میزبان گردشگران هستند. گردشگران در کنار ساکنان محلی به کشاورزی مشغول هستند.

در این مدت، مهمانان به عنوان اعضای خانواده در تمام فعالیت ها و زمینه های زندگی شرکت می کنند. در ایتالیا این نوع گردشگری بسیار محبوب است. چشیدن طعم غذاهای محلی و طبیعی یکی از مهم ترین جنبه های چنین سفری است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.