قبرس شمالی چه نوع حکومتی دارد؟

۶۱۹ بازديد


قبرس  یورومای سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است و هزاران سال تمدن دارد. جغرافیا و منابع طبیعی این جزیره قدرت های جهانی را به خود جلب کرده است و فنیقی ها، آشوری ها، مصری ها، ایرانیان و بعداً قبرسی ها به رومی ها، عرب ها، ونیزی ها، عثمانی ها و بریتانیایی ها تبدیل شدند. در متن زیر به نوع حکومت در قبرس شمالی پی خواهیم برد.

با نوع حکومت در قبرس شمالی آشنا می شویم

میسینایی ها که در قرن 12 قبل از میلاد در این جزیره زندگی می کردند، نوعی جزیره شبیه به فوم یونانی ایجاد کردند. و هنگامی که در سال 1878، ترکیه عثمانی حکومت قبرس را به انگلستان واگذار کرد، منجر به ایجاد اولین گروه ملی در قبرس شد. در سال 1960، زمانی که قبرس تحت کنترل انگلستان قرار گرفت و یک دولت مستقل ایجاد کرد، قانون جدیدی را وضع کرد که با کمبودهایی در حقوق قبایل ساکن در جزیره مواجه بود که منجر به جنگ داخلی بین زبان‌های ترکی و یونانی شد. قبرس به قبرس تبدیل شد در سال 1974 قبرس شمالی با دولتی مستقل از قبرس جنوبی جدا شد و از آن روز تاکنون رئیس جمهور، دولت و پارلمان متفاوتی داشته است.

کال ساختار سیاسی قبرس شمالی است؟

کشور قبرس شمالی با نظام جمهوری و نیمه ریاست جمهوری اداره می شود. نظام ریاستی شکلی از حکومت است که عناصر نظام ریاستی و نظام پارلمانی را ترکیب می کند. دولت قبرس؛ مانند نظام های ریاست جمهوری؛ رئیس دولت وابسته به رئیس جمهوری است که در انتخابات عمومی به قدرت رسیده است. همچنین هیأت وزیران با اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس انتخاب می شود و مجلس می تواند رأی عدم اعتماد دهد. برای سرنگونی هیئت دولت

در دولت نیمه ریاست جمهوری قبرس، مانند سیستم های پارلمانی، رئیس دولت جدا از رئیس دولت است. رئیس جمهور رئیس کشور و نخست وزیر رئیس دولت است. اما برخلاف دولت پارلمانی; رئیس دولت فقط یک مقام تشریفاتی نیست و دارای اختیارات زیادی است.

قبرس شمالی دارای یک سیستم دموکراتیک چند حزبی است که در آن قدرت اجرایی به طور مساوی در اختیار رئیس جمهور و دولت است، اما قدرت قانونگذاری در اختیار پارلمان جمهوری خواه است. رئیس جمهور قبرس شمالی به مدت 5 سال توسط مردم انتخاب شد.رئیس جمهور فعلی دولت آقای. ارسین تاتار که از 23 اکتبر 2020 بر سر کار آمده است. نمایندگان مجلس جمهوری پنجاه نفر هستند. اعضایی که با رای مردم انتخاب می شوند.

می توان گفت که  حکومت قبرس شمالی یورومای یک کشور دموکراتیک آزاد است. ویژگی بارز یک نظام دموکراتیک، انتخاب آزاد بین احزاب سیاسی مختلف و تفکیک قوا بین احزاب قانونی کشور است. همچنین در یک لیبرال دموکراسی، حاکمیت قانون به وضوح در زندگی روزمره مردم احساس می شود و حمایت یکسان از حقوق بشر، حقوق بشر و آزادی های مدنی و سیاسی برای همه افراد از هر نژاد و قومیت یکسان است.

قبرس شمالی دارای 6 استان و 12 شهر با 28 شهردار است.

دولت قبرس جنوبی از یک جمهوری ریاست جمهوری متمرکز استفاده می کند. رئیس جمهور فعلی نیکوس آناستاسیادس است. در نظام متمرکز ریاست جمهوری، رئیس جمهور که رئیس قوه مجریه و رئیس کل کشور است، با رای مستقیم مردم و برای مدت معینی قدرت را در دست می گیرد. در این نظام سیاسی، رئیس جمهور آزادی عمل و اختیار بیشتری در انتخاب وزرا و سیاست کلی کشور دارد.

دولت در قبرس شمالی در مقایسه با قبرس جنوبی محبوب تر و لیبرال تر است. اتباع خارجی در قبرس شمالی از حقوق یکسانی برخوردارند و دریافت اقامت و استفاده از خدمات دولتی به صورت رایگان در این کشور بسیار راحت تر از قبرس جنوبی است. امنیت در قبرس شمالی بالاتر از قبرس جنوبی است و دلیل آن این است که دولت قبرس شمالی مانند قبرس جنوبی پاسپورت نمی فروشد. مهم نیست که چقدر سرمایه وارد قبرس شمالی کنید، برای شروع کارت شهروندی دائمی دریافت نخواهید کرد. در طول 5 سال اول زندگی در قبرس شمالی باید توسط دولت چک شده و در صورت داشتن شرایط لازم برای دریافت کارت اقامت دائم اقدام کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.